ВИДАТКИ БЮДЖЕТУ НА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ НАСЕЛЕННЯ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ВИДАТКИ БЮДЖЕТУ НА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ НАСЕЛЕННЯ

29.05.2024 16:49

[17. Social work]

Author: Гуменюк Світлана Анатоліївна, здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, Державний університет «Житомирська політехніка», м. Житомир; Ніколаєнко Сергій Миколайович, кандидат економічних наук, доцент кафедри психології та соціального забезпечення, Державний університет «Житомирська політехніка», м. Житомир


В Україні витрати на соціальний захист та соціальне забезпечення традиційно займають важливе місце і є одним із головних джерел забезпечення матеріальних потреб таких груп населення, як пенсіонери, люди з інвалідністю, малозабезпечені сім'ї та інші. Проте, через обмежені можливості економіки країни та постійний дефіцит фінансових ресурсів, збільшення бюджетних витрат на соціальні потреби часто не призводить до позитивних змін у вирішенні основних соціальних проблем.

Повномасштабна війна в Україні створила значні виклики для державної системи соціального захисту населення та соціальних інститутів. Війна призвела до пошкодження та руйнування багатьох закладів соціального захисту населення. У таких умовах одним із головних завдань державної політики є забезпечення громадян своєчасною, доступною та якісною соціальною підтримкою. Таким чином, показники видатків зведеного бюджету на соціальний захист у період з 2004 по 2022 роки свідчать про значне зростання їх номінальних значень, що було значною мірою зумовлено інфляційними процесами.

На рис. 1 наведено динаміку видатків Зведеного бюджету України на соціальний захист населення протягом 2004-2022 рр. 




Рис. 1. Динаміка видатків Зведеного бюджету України на соціальний захист населення протягом 2004-2022 рр. 

Джерело: сформовано автором на основі [1]

З рис. 1 можна зробити висновок, що протягом аналізованого періоду видатки Зведеного бюджету України на соціальний захист зросли з 19,4 млрд. грн. у 2004 р. до 455,2 млрд. грн. у 2022 році. Однак, варто зауважити, що їх частка зменшилася з 19% у 2004 р. до 14,9% у 2022 році. 

Аналізуючи систему бюджетного фінансування соціального захисту населення в Україні, можна виявити низку проблем, що потребують вирішення. Видатки на соціальну сферу здійснюються як з державного, так і з місцевих бюджетів, розподіляються за різними напрямами та цільовими програмами, що ускладнює процес фінансування, зменшує координацію між різними інституційними ланками та рівнями влади, а також збільшує витрати на адміністрування. Крім того, багато існуючих соціальних програм та пільг є неефективними, що призводить до надмірного навантаження на державні фінанси. Фінансові ресурси часто розподіляються без належної уваги до ключових завдань соціального захисту, таких як подолання бідності, зменшення розриву в доходах між громадянами та покращення їхнього життєвого рівня.

На рис. 2 наведено частку видатків на соціальний захист населення в Україні в загальній структурі Державного бюджету України за 2022 рік. 




Рис. 2. Частка видатків на соціальний захист населення в Україні в загальній структурі Державного бюджету України за 2022 рік, %

Джерело: сформовано автором на основі [2]

З рис. 2 можна зробити висновок, що значна частина коштів державного бюджету спрямовується на оборону, громадський порядок, судову владу та обслуговування державного боргу, тоді як на соціальний захист та соціальне забезпечення виділяється менша частка бюджету.

Що стосується місцевих бюджетів, структура соціальних видатків у них є більш збалансованою та охоплює ширший спектр соціальних функцій. Проте, через постійний брак фінансових ресурсів, місцеві бюджети щороку стикаються з проблемою недостатнього фінансування соціальних програм, що негативно впливає на соціально-економічний розвиток країни та сприяє зростанню рівня бідності серед населення.

Видатки місцевих бюджетів зазвичай можна розділити на три основні групи [4, с. 112]:

1) видатки, спрямовані на фінансування бюджетних установ та програм, які забезпечують надання невідкладних соціальних послуг, гарантованих державою; 

2) фінансування бюджетних установ і програм, які забезпечують надання основних соціальних послуг за рахунок коштів місцевих бюджетів; 

3) видатки на фінансування бюджетних установ і програм для конкретних категорій громадян або на фінансування програм, необхідних у всіх регіонах України.

На рис. 3 наведено динаміку видатків місцевих бюджетів на соціальний захист населення протягом 2015-2022 рр.




Рис. 3. Динаміка видатків місцевих бюджетів на соціальний захист населення протягом 2015-2022 рр., млрд. грн.

Джерело: сформовано автором на основі [3]

З рис. 3 можна зробити висновок, що в 2019 році обсяг видатків місцевих бюджетів України, спрямованих на соціальний захист населення, становив 103,2 млрд грн або 18,2%. Однак у 2022 році їх частка зменшилась до 5%. Фінансування в цій сфері скоротилось з 72,6 млрд грн у 2015 році до 29,2 млрд грн у 2022 році. У 2022 році соціальні видатки в структурі місцевих бюджетів становили 6,03%. Цей показник включає різні напрямки соціальної підтримки, такі як допомога малозабезпеченим, соціальне страхування, пенсії та інші програми соціального забезпечення. У порівнянні з іншими секторами, які також отримують фінансування з місцевих бюджетів, частка на соціальний захист не є найбільшою.

Україна успадкувала складну та глибоко розгалужену систему соціального захисту населення, яку з часом розширила за допомогою різноманітних соціальних програм та допомог. Це дозволило охопити більшість населення різними формами соціальної підтримки. Проте це також призвело до значного навантаження на державні фінанси. Основні соціальні виплати в Україні залишаються на низькому рівні, а державна фінансова політика у сфері соціального захисту є недостатньо ефективною в досягненні своїх основних цілей, таких як зменшення бідності, скорочення нерівності у доходах та поліпшення якості життя населення [5, с. 26].

У табл. 1 наведено видатки Зведеного бюджету України на соціальний захист населення у 2018-2022 рр. за напрямами. 

Таблиця 1

Видатки Зведеного бюджету України на соціальний захист населення 

у 2018-2022 рр. за напрямами, млрд. грн.




Джерело: сформовано автором на основі [2]

З табл. 1 можна зробити висновок, що приблизно 80% загального обсягу коштів спрямовується на підтримку соціальних категорій, таких як пенсіонери, сім'ї, діти та молодь, а також на вирішення житлових питань. Найбільша частина коштів витрачається на соціальний захист пенсіонерів, який залишається провідною статтею витрат. У 2022 році на ці цілі було спрямовано значну суму коштів, яка включала виплати пенсій, доплати до пенсій та покриття дефіциту Пенсійного фонду України. 

Отже, в останні роки фінансування соціального захисту населення в Україні збільшується у сукупній кількості, але фінансові можливості держави обмежені, зокрема через необхідність зберігання оптимального податкового навантаження на бізнес. Однак для поліпшення системи соціального захисту необхідно, щоб держава стимулювала різноманітні джерела фінансування та залучала інвестиції у соціальну сферу. У контексті процесу децентралізації ключовими стратегічними напрямками соціального захисту населення є розвиток ринку праці, підвищення рівня життя, гарантування мінімальної заробітної плати та впровадження соціальних програм. 

Список літератури:

1. Бюджетні видатки на соціальний захист та со ціальне забезпечення. Міністерство фінансів України. URL : http://www.minfin.gov.ua/news/bjudzhet/ socialnij-zahist-tasocialne-zabezpechennja

2. Видатки зведеного бюджету України. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2022.

3. Іщук Л. І., Дацюк Ю. С. Роль місцевих бюджетів у фінансуванні соціальної сфери: теоретичні та практичні аспекти. Економічний форум. 2020. № 3. С. 110-117.

4. Виконання доходів місцевих бюджетів. Міністерство фінансів України. URL: https://mof.gov.ua/uk/vykonannia-dokhodiv-mistsevykh-biudzhetiv

5. Підлипна Р. П., Смочко В. Ю. Фінансове забезпечення соціальної сфери України. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Економічні науки. 2020. Вип. 38. С. 25-31.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота