ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ-МЕНЕДЖЕРІВ АНГЛОМОВНОЇ ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ В ГОВОРІННІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ-МЕНЕДЖЕРІВ АНГЛОМОВНОЇ ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ В ГОВОРІННІ

19.07.2024 10:33

[4. Pedagogical sciences]

Author: Тимохіна Віра Сергіївна, старший викладач англійської мови, Таврійський Національний Університет ім. В.І. Вернадського


Метою навчання англомовного говоріння студентів - майбутніх менеджерів у вищих навчальних закладах є формування професійно спрямованої комунікативної компетенції у цьому виді мовленнєвої діяльності. Під професійно спрямованою комунікативною компетенцією розуміється сукупність знань та вмінь, що дозволяє менеджеру виконувати свої посадові та професійні обов`язки. Основою для навчання говоріння студентів спеціальності “менеджмент організацій” є ділова англійська мова з урахуванням особливостей діяльності менеджера, виходячи з його основних посадових функцій, знань та вмінь, необхідних для професійної діяльності за допомогою іноземної мови. У сучасному світі англійська мова -це могутній інструмент для спілкування  у сфері бізнесу, науки, культури. Завдяки ресурсам інтернета все більше людей з різних країн мають можливість спілкуватися англійською мовою.

Мета статті – визначити основні компоненти англомовної професійно спрямованої компетенції в говорінні майбутніх менеджерів і труднощі, з якими стикаються викладачі у процесі іх формування у студентів.

Розробка поняття комунікативної компетенції належить таким вченим, як Е. Білісток (E.Bialystok,1991),М. Кенел, M. Свейн (M. Canale and M. Swain, 1980),Д. Хеймс (D. Hymes ,1972), П. Тейлор (P. Taylor, 1988), Дж. М. Трім (J. M. Trim,1990).Значний внесок у вдосконалення поняття комунікативної компетенції у вітчизняну методику зробили Г. В. Маліновська (2002), С. С. Макаренко (2001), Л. Я. Личко (2009) та інші.

Впровадження англійської мови надає можливість навчати і вчитися ,принаймні в середовищі англійської мови, тому, що реально необхідно в сучасному глобальному світі. Підтвердженням успішного навчання є той факт, що зараз існує різноманіття британських підручників на платформі  MyEnglishLab від компанії “Пірсон” і серед них підручник “Market Leader”. За допомогою його можна використовувати нові підходи у викладанні ділової англійської мови. Це інтерактивна англомовна он-лайн платформа, яка підвищує мотивацію студентів до вивчення дисципліни та надає якісний зворотній зв'язок.  Також здобувачі вищій освіти можуть користуватися  англомовним освітнім  сайтом Macmillan.com де можна ознайомитися з особливостями різних видів англійської мови.  Англомовна компетенція для менеджерів надає можливість до міжнародної співпраці, а також для участі у переговорах, конференціях, семінарах. Здатність чітко висловлювати свої думки англійською мовою, впевнено аргументувати  свої ідеї - це необхідні компоненти для створення успішної кар`єри у сфері управління.

Все це впливає на вимоги, що традиційно висуваються до іншомовного спілкування стосовно швидкості, вимови, грамотного виклада тощо. Слід відмітити, що основною вимогою в навчанні англійської мови є формування у студентів англомовної професійно спрямованої комунікативної компетенції. Це означає здатність особистості здійснювати спілкування за допомогою мови, тобто передавати думки й обмінюватися ними у процесі взаємодії з іншими учасниками спілкування, правильно використовуючи систему мовних і мовленнєвих норм, та вибирати поведінку, що є адекватною ситуації спілкування. Комунікативна компетенція включає знання і вміння користуватися цими знаннями в реальному житті. Під знанням розуміють все те , що людина знає свідомо про мову  й інші аспекти використання мови, а вміння показують, наскільки якісно ці знання реалізуються в реальному спілкуванні [ 1 ]

Саме поняття «компетенція» визначається як єдність знань, навичок  і відносин у процесі професійної діяльності, які зумовлені вимогами посади, конкретною ситуацією і цілями організації (С. В. Козак ) [ 2 ]; сукупність професійних значущих якостей та прояв творчості у процесі професійної діяльності (Г. В. Малиновська ) [ 6 ]; коло тих питань, котрі повинна і реально може розв`язувати людина, яка виконує професійну чи соціальну роль ( В. А. Семиченко ) [ 9 ].

С. С. Макаренко під «комунікативною компетентністю» розуміє вміння особистості спілкуватися з різними людьми в середовищі яких вона проживає і працює проте це не тільки вміння спілкуватися, правильно оформляти думку в усній та письмовій формах, але й уміння шукати і знаходити компроміс, поважати думки інших людей [ 7 ].

Вище згадані означення надають зробити висновок про те, що:

а) іншомовна комунікативна компетенція студентів у говорінні характеризується певним набором вимог до їх знань і вмінь ;

б)  ці знання та вміння в подальшому реалізуються у процесі іншомовного спілкування між мовцями, які є представниками різних культур ;

в)  іншомовна комунікативна компетенція виявляється у процесі говоріння і характеризується унікальністю й неповторністю для кожного мовця. Англомовна професійно спрямована компетенція в говорінні майбутнього менеджера містить два головні компоненти: професійну компетенцію, тобто професіональні знання, вміння і здатність управляти людьми у процесі діяльності компанії; і компетенцію в говорінні, що зумовлена спеціальністю, посадою і рангом менеджера, яка і є предметом нашого аналізу. 

Фактично досліджуючи це питання, Л. Я. Личко [ 5 ]  доцільно вказує факти, які впливають на іншомовне говоріння менеджера:

1. Професійний зміст спілкування, який зумовлений його професійними функціями (планування, контроль, управління, організація бізнесу) та посадою і визначає характер спілкування;

2. Форми спілкування: монолог, інтерактивне спілкування;

3. Види спілкування:

а)  ділові зустрічі і дискусії (засідання, переговори);

б)  надання  інформації ( презентації, інтерв`ю);

в)  телефонне спілкування

г)  етикетне спілкування.

4. Теми, ситуації, проблеми спілкування.

5. Соціальні та комунікативні ролі співрозмовників у ситуаціях спілкування, програми поведінки кожної ролі відповідно до процесу розгортання комунікативних подій.

6. Стратегії комунікації.

7. Типи дискурсів і правила їх побудови.

8. Лінгвістичні засоби, які використовуються у процесі спілкування: макрофункції (опис, розповідь, коментар тощо); мікрофункції (ідентифікація, запитання, прохання тощо).

Слід відмітити, що серед традиційних компонентів компетенції (фонетична, лексична, граматична) існує низка інших немало важливих компетенцій, таки як:

- соціолінгвістична компетенція, яка містить у себе знання характерних ріс, поведінки і норм, що регулюють відносини між співробітниками всередині колективу підприємства; правил поведінки й етикету, прийнятих у сфері управління бізнесом і міжкультурним спілкуванням представників ділових кіл у конкретних ситуаціях; екстралінгвістичних знань [1,8].

- прагматична компетенція, яка, згідно з Д. Кристал, означає володіння мовою з точки зору його користувача, тобто вибір, який він здійснює, неприродність, якої він зазнає у процесі використання мови в соціальній взаємодії, а також вплив того, що висловлено, на інших учасників акту комунікації [3, c. 240 ].

- функціональна компетенція, де головне значення приділяється формуванню в майбутніх менеджерів функціональних умінь. За дослідженням В. Каспера, у формуванні цією компетенції виділяються такі труднощі: 1) студенти не завжди переносять здобуті знання в нові ситуації спілкування. Вони намагаються буквально інтерпретувати іноземною мовою деякі поняття, не аналізуючи контекст та мовленнєві формули, які їм відповідають; 2) студенти не завжди концентрують свою увагу на передачу того, що вони мають сказати і вважають більш важливою граматичну форму висловлювання; 3) вони часто неспроможні знайти розумне співвідношення між функціональним використанням мови, змістом висловлювання та його граматично правильним оформленням [4].

У процесі говоріння всі ці компетенції діють у комплексі та реалізуються за допомогою стратегій, що слугують зв`язком між вже сформованими компетенціями студента. Комунікативна стратегія може розглядатися як альтернативний план подоланні труднощів у спілкуванні.

Через несформованість комунікативних вмінь у студентів виділяють такі труднощі, які виникають у них під час іншомовного спілкування:

1. Зустрічі і дискусії. Через відсутність особистого досвіду студенти не володіють стратегією комунікативного розгортання ситуацій, а також мовними формулами й кліше, характерними ситуаціям спілкуванням такого типу.

2. Надання інформації. Студенти не мають досвіду публічних виступів, не знають правил проведення презентацій, інструкцій, тощо.

3. Телефонне спілкування. Студенти зазнають труднощів при розмові з партнером, не вмиють встановлювати контакт і дотримуватися форм ввічливості у процесі розмови.

4. Етикетне спілкування. Студенти не завжди володіють формами етикету при встановленні особистих контактів; часто вони не відчувають контекстуальної і значеннєвої різниці між фразами [5].

Суттєво також враховувати 4 підходи до формування компетенції:

1. Комунікативний підхід. Удосконалення навичок усного мовлення та слухання. Студенти приймають участь у дебатах, презентаціях, що формує навички спілкування в реальних умовах.

2. Використання технологій. Інтернет ресурси, інтерактивні платформи, відеоконференції, мобільні додатки та онлайн курси сприяють підвищенню рівня володіння англійської мови.  

3. Аутентичні матеріали. Використання англомовних статей, реальних ділових документів, відео та аудіоматеріалів з професійної сфери допомогає студентам зануритися в мовне середовище.

4. Практика з носіями мови. Через програми обміну, стажування та участі у міжнародних проектах студенти мають можливість практикуватися у реальних умовах та вдосконалювати свої комунікативні навички з носіями англійської мови.

Варто зазначити  ключови виклики у процесі формування компетенції. По перше - це різний рівень володіння мовою серед студентів. По друге - обмежені можливості для співпраці з носіями мови. По третье – це недостатня кількість годин для мовної підготовки у силабусах. Доцільно  впроваджувати новітні технології навчання, підвищувати мотивацію студентів до вивчання дисципліни, створювати мовне середовище та отримати якісний зворотній зв`язок (feedback).

Висновки. Таким чином процес навчання професійно спрямованого говоріння спирається на принципах і критеріях, характерних для навчання іноземних мов в цілому. Але має свої особливості: формування професійно спрямованої компетенції у студентів – майбутніх менеджерів здійснюється поряд з формуванням їх професійної компетенції враховуючи велике значення для цього лексичних навичок говоріння. Також можна бесперечно стверджувати, що формування англомовної професійно спрямованої комунікативної компетенції у студентів менеджерів є основним аспектом їх зростання. Завдяки вживанню різноманітних методів навчання, інновації сучасних технологій та створення мовного середовища студенти набувають необхідні мовни навички. Все це дозволяє підготувати менеджерів, здатних ефективно працювати на міжнародному рівні та успішно діяти в професійних ситуаціях в умовах глобальної конкуренції.

Література:

1. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. К.: Ленвіт, 2003.-261с.

2. Козак С.В. Формування іномовної комунікативної компетенції майбутніх фахівців морського флоту: Автореф.дис. …канд. Пед. Наук: 13.00.04/ Південноукраїнский державний педагогічний ун-т ім. К.Д. Ушинського / С. В .Козак -О., 2001-20 с.

3. Cristal D. English as a Global Language /  D. Crystal. – 2 -nd ed.- Cambridge : Cambridge Univ. Press.2003- 229 p.

4. Kasper G. Can Pragmatic Competence Be Taught ? University of Hawaii  [Електронний ресурс] / G. Kasper – Режим доступу:  htpp://www.nflrc.hawaii.edu/NetWorks/NW06/

5. Личко Л.Я. Формування у майбутніх менеджерів-економістів англомовної професійно спрямованої компетенції в говорінні: автореф.дис. … канд. пед. наук: 13.00.02/ Лілія Яковлівна Личко ; Київ. нац. лінгвіст. ун-т.-К.: [б. в. ], 2009.-23 с.

6. Малиновська Г.В. Особливості формування іншомовної комунікативної компетенції майбутнього економіста в процесі його професійної підготовки /Г. В. Малиновська// Педагогіка і психологія професійної освіти. Науково-методичний журнал. - №5. – 2002. – С. 108-117.

7. Макаренко С. С. Психологічні умови розвитку комунікативної компетентності учителя: Дис. …канд. психол.наук: 19.00.07. / С. С. Макаренко – К.,2001.-180 с.

8. Ніколаєва С.Ю. Сучасні тенденції мовної освіти в Україні /С. Ю. Ніколаєва // Міжнародний форум.  Мовна освіта: шлях до Євроінтеграції : тези доп. ( 17 – 18 березня 2005 р. ). -К. , 2005. – С. 6 – 7.

9. Семиченко В.А. Формування психологічної компетентності студентів у процесі вивчення курсу психології /  В. А. Семиченко    //  Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології ім. Костюка АПН України /за ред. академіка С. Д. Максименка.- К., Нора-Друк, 2001.- Вип.21. -С.250-257

10. David Cotton, David Falvey, Simon Kent. Business English course book “ Market Leader”, 3-rd edition, Pearson Education Limited 2012 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота