ОБРАЗНІСТЬ «ЕСКІЗІВ» М. СТЕПАНЕНКА - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ОБРАЗНІСТЬ «ЕСКІЗІВ» М. СТЕПАНЕНКА

24.09.2024 15:44

[7. Art history]

Author: Прищепа Олена Петрівна, викладач кафедри мистецьких дисциплін, Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т.Г.Шевченка



Сьогодні боротьба українців за свободу пронизує всі сфери життя. Відродження, зберігання і примноження  української національної культури у суспільстві загострено. Через мистецтво, зокрема музичне, передається, виражається вся гама людських емоцій і почуттів .

У ЗВО в процесі підготовки студентів музичних спеціальностей акцент зроблено на вивчення переважно життя і творчості українських музикантів. З огляду на це згадаємо Михайла Борисовича Степаненка, видатного українського  композитора, піаніста, педагога, музикознавця,  музично-громадського діяча, народного артиста України.

Композиторська творчість Михайла Степаненка різноманітна й багатожанрова. У його творчому доробку симфонічні, хорові та камерні твори, пісні й романси,  твори для фортепіано, обробки українських народних пісень. Відома і музикознавча діяльність Михайла Степаненка, який повернув із забуття творчість багатьох українських композиторів минулого. Автор першої в Україні хрестоматії «Українська фортепіанна спадщина», великої кількості досліджень з історії української музичної культури. Остання праця митця «Статті. Дослідження. Спогади» - його духовний спадок нащадкам.

Звертався М. Степаненко і до дитячої  аудиторії. Написані їм твори для молодих музикантів зібрані і  видані збіркою «Дитячий альбом» в рамках видавництва «Композитори України- дітям». До збірці вийшли : Десять дитячих п’єс (Перший пролісок, Ляльковий танець, Етюд, Скривдили, Дражнилка, Український танець, Веселка, Експромт, Вечірня мелодія, Взимку на тройці),Маленька сюїта «Про звірів» (Бегемот, Дельфін, Черепаха, Білочка, Лисиця, Мавпочки), три сонатини, Варіації на українську тему, Ескізи.

Розглянемо ескізи. Як відомо, ескіз - (фр. esquisse — нарис, замальовка) у музиці має — підготовчий нарис, що фіксує задум твору чи окремої його частини в найхарактерніших рисах .З XIX ст. (під впливом імпресіонізму), ескізами стали називати завершені музичні твори, написані композиторами під враженням картин природи, побуту тощо. Ескіз -  твір-мініатюра вільної форми [1].

Ескізи М. Степаненка - це шість різнохарактерних  п’єс без назви.  Відсутність програмності музики  пробуджує фантазію, творчу уяву, образне мислення  як виконавців, так і слухачів. Аналіз музичної мови, засобів музичної виразності наштовхує на народження більш конкретних музичних образів.

У процесі багаторічної музично-педагогічної діяльності автор разом зі своїми студентами-піаністами вивчали  цей цикл ескізів і проводили лекції- концерти  серед студентської молоді. Під час підготовки був зроблений розподіл п’єс циклу між студентами з метою підготовки до концертного виступу: робота проводилась в поєднанні технічного і художнього розвитку   кожного студента, одночасно працювали як над фортепіанною технікою, так і усвідомленням образності і її втіленням і передачею слухачам. Головним завданням для слухачів було визначити і виразити словами образний зміст кожної п’єси.

Цикл Ескізів М. Степаненка побудований за принципом контрасту та складається з двох «витків» однієї послідовності: лірика, скерцозність, енергія у другому проведенні набирає потужність і силу [2, с. 175].

Доводить це ствердження більш детальний аналіз п’єс.

№1 Sostenuto-  розповідь, роздум ; сумна мелодія звучить на фоні політональних гармоній синкопованого акомпанементу.

№2 Leggiero-фантастична скерцозність; спочатку подвійні ноти акомпанементу в правій руці супроводжують альтеровану тему лівої руки, у середньому епізоді серед шістнадцятих нот в правій руці з’являється прихована чвертями нова тема , котру веде перший палець.

№3 Allegro. Staccato sempre- рухливість початку змінює наспівний  мотив, схожий на звучання сопілці.

№4 Andantino- печальну. скорботну тему (ліва рука) супроводжує тривожний триольний акомпанемент (права рука); в епізоді Piu mosso звуки високого регістру і динамічна хвилія (mf-f-ff-f-mf)  асоціюються зі стражданнями.

№5 Tempo di Marcia-звучання теми секстами у високому регістрі на фоні остинатного акомпанементу сприймається як гротескний марш з «нотками» сарказму.

№6 Presto-октавна загальна фактура викладу музичного матеріалу, перегукування (між низьким і високим регістрами) основного однотактного мотиву звучить зло, жорстоко; тендітна мелодія середнього епізоду. викладена в унісон у високому регістрі, нещадно, невмолимо подавляється поверненням звучання мотива зла (п’єса написана у тричастинній репризній формі).

Сьогодні образність «Ескізів» М. Степаненка  сприймається особливо загострено, глибоко, боляче. Це пов’язано з реаліями дійсності, сучасною війною в Україні. Композитор відчував і виразив  мовою музики наближення грізних, трагічних подій сьогодення.

Література

1. Тлумачний словник української мови / за ред. д-ра філологічних наук, проф. В. С. Калашника. Харків : Прапор, 2005. 992 с.

2. Толпіго Н.К. «Ескізи» Михайла Степаненка: досвід творчого опрацювання. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2023. C. 168-176.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота