«КОРЕЙСЬКА ХВИЛЯ» ЯК СУЧАСНИЙ КУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

«КОРЕЙСЬКА ХВИЛЯ» ЯК СУЧАСНИЙ КУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН

24.09.2024 16:19

[3. Philosophical sciences]

Author: Дарюга Едуард Васильович, аспірант, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка



На сьогодні такий феномен, як «Корейська хвиля», є відомим у всьому світі серед людей, що захоплюються усім корейським, а особливо корейською музикою, фільмами, серіалами, модою, національною кухнею, мистецтвом та історією. Але, попри те, що корейська масова культурна продукція є відомою серед великого кола людей і має велику кількість своїх шанувальників і фанатів по всьому світу, такий сучасний культурний феномен, як «Корейська хвиля», залишається мало дослідженим, особливо в Україні. Саме тому він викликає великий інтерес у науковців різних галузей з різних куточків світу, і через це тема даного дослідження є актуальною в наш час.

Починаючи ще з кінця 90-х років XX століття, відбувається поширення південнокорейської масової культурної продукції (музика, фільми, серіали тощо) до сусідніх країн, особливо в Китай, а до 2000 року ця культурна продукція набуває численних фандомів у цих країнах. Особливо це було пов’язано з виходом південнокорейської радіопередачі «Сеульська музична кімната», яка популяризувала південнокорейську попмузику і яка після початку свого транслювання на пекінському радіо спричинила бум серед китайської молоді. Сама ж поява такого сучасного південнокорейського культурного феномену, як «Корейська хвиля», пов’язана з концертом чоловічого гурту H.O.T. 2000 року, що відбувся в Пекіні, і який лише масштабував популярність корейської культури, і після якого в ЗМІ, описуючи цей концерт, китайські журналісти назвали цей феномен популярності корейської культури «Халлю» або «Корейська хвиля» [5; 6].

 «Корейська хвиля» або ж «халлю» – це феномен, який говорить про поширення корейської культури, насамперед K-pop (корейська попмузика), K-drama (корейська дорама) та корейських фільмів у світі [6]. 

K-pop або кей-поп, тобто корейський поп (від англ. Korean pop) – це сучасний південнокорейський жанр музики, який охоплює безліч стилів південнокорейської попмузики, включаючи різні напрямки танцювальної музики, електропоп, хіп-хоп і сучасний ритм-енд-блюз [21].

K-drama або кей-дорама, тобто корейська драма (від англ. Korean drama) – це своєрідний повноцінний художній фільм у форматі телесеріалу, що, в основному, знімаються та створюються у Південній Кореї, й основною мовою озвучення якого є корейська [25].

Після того, як «Корейська хвиля» накрила Китай, згодом вона поширюється до Тайваню та Гонконгу, а з виходом на телеекрани у квітні 2002 року K-drama «Зимова соната» вона досягає Сінгапуру та Японії [6; 25; 27]. Пізніше, з виходом таких хітових K-drama, як «Перлина палацу» (2003 р.), «Сходи в небеса» (2003 р.), «Повний дім» (2004 р.), «Палац» (2006 р.), «Хлопчики красивіші за квіти» (2009 р.), вона розповсюджується у країнах Південно-Східної Азії, зокрема таких, як Філіппіни, В’єтнам, Таїланд, Малайзія, Камбоджа та Індонезія [6; 25].

Головною ж відправною точкою у поширенні «Корейської хвилі» по всьому світу є велике набуття популярності K-pop, що було пов’язане з виходом у світ відеокліпу PSY «Gangnam Style» у 2012 році [6; 20; 21; 22]. Цей кліп став першим, що зібрав 1 млрд переглядів на YouTube по всьому світу, а за місяць до цього цей відеокліп обігнав всесвітньовідомий кліп «Baby» Джастіна Бібера [20].

Говорячи про найпопулярніші гурти K-pop XXI століття, можемо сказати, що серед них найбільше виділяється чоловічий гурт BTS, який є зараз на слуху у кожного. Нині вони б’ють рекорд за рекордом у своїй популярності по всьому світу, а їхній фандом «ARMY» (так сукупно називаються шанувальники BTS) вважається найбільшим серед південнокорейських гуртів K-pop. Популярність BTS вплинула на ще більше поширення «Корейської хвилі» серед інших країн [6; 16; 21]. У 2019 році за версією журналу Forbes BTS посіли 43-тє місце у списку «100 знаменитостей із найбільшим статком» [8; 10]. Також у цьому році, за версією журналу Time, BTS включили до списку 100 «найвідоміших людей світу», а вже 2020 року Time назвав BTS «артистами року» [3]. Гурт має величезний соціальний вплив, тому станом на 2019 рік вони досягли 10 світових рекордів Гіннеса, включаючи рекорд «акаунт у Twitter з найбільшою кількістю ретвітів», а також 3 місця вони посіли з піснею «Boy With Luv» [3; 16]. Також вони займали перше місце протягом 18 тижнів у чарті продажів цифрових пісень Billboard, а їхній список нагород і перемог включає більш ніж 100 різних номінацій [4; 8; 11]. BTS також виступали на 62-й та 63-й церемоніях «Ґреммі» [1; 2].

Ішим популярним гуртом K-pop є чоловічий гурт EXO [18]. Цей гурт виділявся поміж інших соєю особливою хореографією. Зокрема, журналісти говорили про нього наступне: «EXO знаходиться в авангарді поп-домінування з гострою, як ніж, хореографією, яка органічно вписується в пісні» [9]. Цей гурт було визнано корейським Forbes як найвпливовіший з 2014 по 2018 рік [12]. Також вони були південнокорейськими артистами, які продали понад 10 мільйонів копій своїх релізів, а їхній альбом «Don’t Mess Up My Tempo» 2018 року дебютував, зайнявши 23-й рядок чарту «Billboard 200», а також він потрапив на пік таких чартів Billboard, як «Independent Albums» і «World Albums» [7].

Серед найпопулярніших на сьогодні жіночих гуртів K-pop можемо виділи гурт Blackpink [15]. Їхній кліп на пісню «Ddu-Du Ddu-Du» 2018 року став найпопулярнішим у перші 24 години, і навіть зараз він досі перебуває в топі, поступаючись лише кліпу репера PSY «Gangnam Style» [17]. Також зазначимо, що кожна з учасниць гурту є представницею найвідоміших світових будинків моди, а їх нові пісні завжди можна знайти на вершині музичних чартів [15].

Крім того, варто зазначити, що південнокорейські музиканти, окрім вокальних даних, добре відомі своїми відточеними та динамічними танцями з характерними рухами. Через це у світі зародився новий танцювальний напрямок «кавер денс», де фанати K-pop повторюють за своїми кумирами всі рухи, роблячи кавери на танці улюблених гуртів K-pop. Також у всьому світі проводяться фестивалі та конкурси, де гурти з «кавер денсу» змагаються у K-pop танцях. Справжні ж віддані слухачі збираються в такі гурти, де ретельно відточують рухи під улюблені пісні [21; 24].

Особливу увагу потрібно звернути на те, що спочатку на Заході «Корейська хвиля» щільно асоціювалася у людей із K-pop, проте згодом K-drama та корейські фільми різних жанрів почали поступово захоплювати світ, а з 2019 року ситуація змінилася кардинально [6; 21; 25]. За цей час перегляди корейських фільмів у США зросли на 71 %, а інтерес до K-drama – аж на 200 %, що вкотре доводить те, що з кожним роком корейська культура привертає до себе все більшу увагу [25].

Зокрема, така корейська кінокартина, як «Гра в кальмара» 2021 року, побила рекорд на Netflix і стала серіалом, що найбільше переглядався в перші 2 тижні після свого виходу [14]. В основі сюжету цього серіалу є тема соціальної та економічної нерівності; цей серіал є гостросюжетним, тому легко переглядається без зупинки на паузу, цьому також сприяють масштабні декорації та варіативність сюжету. Ігри, в яких брали участь герої серіалу, стали дуже популярними: люди в усьому світі почали об’єднуватися в групи та імітувати гру [23]. Згодом у Великій Британії навіть було створено ціле реаліті-шоу на основі цього серіалу, яке вийшло 2023 року [28].

Інша корейська гостросоціальна дорама «Паразити» 2019 року отримала на 72-му Каннському міжнародному кінофестивалі «Золоту пальмову гілку» – нагороду Каннського кінофестивалю, де після прем’єри фільму аплодували 15 хвилин стоячи. Також ця дорама завоювала 4 статуетки премії «Оскар-2020». Завдяки увазі до деталей, роботі над світлом і кольором, суміші жанрів та різних архетипів, ця дорама відрізняється від інших фільмів. Однак саме через проблему бідності, життя поза системою та правдоподібне відображення дійсності, які висвітлюються у сюжеті дорами, вона змогла підкорити весь світ [26].

На сьогодні люди по всьому світу сходять з розуму і шаленіють від K-drama, які необов’язково є драмами за своїм жанром у зичному нам розумінні цього слова. З кожним роком їхня популярність зростає: фанатів приваблює особлива атмосфера цих серіалів, незвичайна міміка, милі любовні лінії зі щирими, відвертими бесідами та напруження у сюжетних поворотах. Також зазначимо, що останнім часом не лише актори беруть участь у зніманні K-drama, а й багато айдолів K-pop [21; 25]. Наприклад, всі учасники гурту EXO знялися в дорамі «EXO за сусідніми дверима» 2015 року [19].

Айдол (від англ. idol – кумир, ідеал) – це молода медіаперсона з ретельно вибудованим іміджем, яка, як правило, розпочинає свою кар’єру ще з підліткового віку, а також має привабливу зовнішність і володіє різними творчими здібностями [29].

Важливої уваги також заслуговують шанувальники та фанати корейських зірок. Вони можуть бути будь-якого віку і з будь-якого куточка планети, з відданістю й обожненням ставляться до своїх кумирів, утворюючи тим самим цілі фандоми, у яких обговорюють своїх улюблених айдолів. Неозброєним оком помітно, що в айдолів із їхніми фанатами особливий зв’язок – вони тісно сплетені один з одним, утворюючи своєрідну спільноту, яка з кожним роком стає дедалі більшою [6; 29].

Нині ж «Корейську хвилю» порівнюють зі своєрідною лихоманкою, яка охопила весь світ [6]. Спочатку бувши просто жанрами, K-pop та K-drama перетворилися на масштабні субкультури. Зараз існують різні фестивалі, аматорські зустрічі, магазини, тематичні кафе та ресторани й величезні інтернет-спільноти, присвячені захопленням K-pop та K-drama, у яких влаштовуються різні голосування за артистів, а також відбувається допомога айдолам у здобутті нових рекордів для очолювання чартів [21; 25]. Так, у мережі Twitter (нині мережа називається X) шанувальники масово закликали людей купувати трек BTS «Black Swan» 2020 року, внаслідок чого він очолив рейтинг медіаплеєра iTunes у 103 країнах, побивши тим самим рекорд британської співачки Адель [13; 16].

Таким чином, захоплення K-pop та K-drama створює великий інтерес до всієї корейської культури загалом. Зокрема, у багатьох людей зі всього світу виникає бажання вивчати корейську мову, відвідати цю країну, а також зацікавленість корейськими традиціями, літературою, модою, національною кухнею, історією тощо. Варто також зазначити, що шанувальників та фанатів K-pop і K-drama приваблює творчість айдолів, яка побудована на культурних особливостях, їхні вокальні дані, складна хореографія та характерні фішки, що роблять, K-pop та K-drama унікальними [6; 21; 25].

У самій Південній Кореї, зайшовши в будь-яке кафе, можна побачити по телевізору K-drama, кліп із K-pop або виступи айдолів. Ще однією особливістю K-pop і K-drama є те, що корінні жителі прагнуть бути схожим на своїх кумирів: вони роблять макіяж, одягаються як вони, особливу увагу приділяють відвідуванню місць, де з’являються зірки [21; 25; 29]. Фанати в жодному разі не пропустять шанс зустріти наживо айдола [29]. Важливим також є те, що Південній Кореї вдалося зберегти традиційні цінності, осучаснивши їх, створивши симбіоз із західними новаціями, тому для багатьох народів культурні відмінності стираються, а на їхнє місце приходить інтерес до різних аспектів життя корейців. Популярність корейської культури демонструє іншим країнам процвітання Республіки Кореї: масова культурна продукція є невіддільною частиною південнокорейської економіки, яка робить свій внесок у популяризацію народних традицій, увібравши елементи американської культури. Таким чином створюється новий пласт цінностей [6].

Отже, «Корейська хвиля» – це сучасний культурний феномен, який прогримів на весь світ, якому неодноразово передбачали спад своєї популярності. Проте день за днем ми можемо спостерігати, як з’являються все нові й нові послідовники цієї течії. Напевно, ця тенденція добре показує, що в майбутньому на нас чекають нові світові рекорди від корейських музичних гуртів, нагороди в галузі кіномистецтва, а також багато хто прогнозує інтерес до корейського кіберспорту. Таким чином, культура Південної Кореї, що об’єднала людей різного віку та націй, стає об’єктом вивчення в багатьох країнах. Вона унікальна, неповторна й дарує відчуття приналежності до цього культурного пласта.

Література:

1. (LEAD) BTS lights up Grammys with stellar performance of “Dynamite” | Yonhap news agency. Yonhap news agency. URL: https://en.yna.co.kr/view/AEN20210315001551315 (date of access: 18.09.2024).

2. BTS Beam in “Dynamite” from South Korea at 2021 Grammy Awards: Watch Full Performance. Billboard. URL: https://www.billboard.com/music/awards/bts-dynamite-2021-grammys-9540574/ (date of access: 18.09.2024).

3. BTS is on the 2019 TIME 100 list | Time.com. Wayback Machine. URL: https://web.archive.org/web/20211022081824/https://time.com/collection/100-most-influential-people-2019/5567876/bts/ (date of access: 17.09.2024).

4. BTS Score Top 10 debut on Billboard 200 with “Love Yourself: Her” album. Billboard. URL: https://www.billboard.com/pro/bts-love-yourself-her-album-billboard-200-top-10/ (date of access: 17.09.2024).

5. Contributors to Wikimedia projects. H.O.T. – Wikipedia. Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/H.O.T. (date of access: 07.09.2024).

6. Contributors to Wikimedia projects. Korean wave – Wikipedia. Wikipedia, the free encyclopedia. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_wave (date of access: 06.02.2024).

7. EXO earn first Top 40 entry on Billboard 200 with “Don’t Mess Up My Tempo”. Billboard. URL: https://www.billboard.com/pro/exo-billboard-200-chart-dont-mess-up-my-tempo-album/ (date of access: 15.09.2024).

8. McIntyre H. BTS debut new album “Love Yourself: Tear” at No. 1, becoming the first K-Pop act to do so. Forbes. URL: https://web.archive.org/web/20201104101038/https://www.forbes.com/sites/hughmcintyre/2018/05/27/bts-debut-new-album-love-yourself-tear-at-no-1-becoming-the-first-k-pop-act-to-do-so/?sh=7b7cc7134f63 (date of access: 15.09.2024).

9. Meeting the K-Pop band who are bigger than one direction. Dazed. URL: https://www.dazeddigital.com/music/article/32019/1/the-nine-koreans-who-make-up-the-world-s-biggest-boyband (date of access: 15.09.2024).

10. Mercuri M. BTS is the world’s highest-paid boy band and K-Pop act. Forbes. URL: https://web.archive.org/web/20190711132207/https://www.forbes.com/sites/monicamercuri/2019/07/10/bts-is-the-worlds-highest-paid-boy-band-and-k-pop-act/ (date of access: 16.09.2024).

11. Zellner X. BTS “Fake Love” becomes 17th primarily Non-English-Language top 10 on Hot 100. Billboard. URL: https://web.archive.org/web/20190812193920/https://www.billboard.com/articles/columns/chart-beat/8458242/bts-fake-love-17th-primarily-non-english-language-top-10-hot-100 (date of access: 17.09.2024).

12. [창간특집 Ⅳ] 2015 KOREA power celebrity 40 - 엑소, 한국 최고의 파워 셀러브리티. 포브스코리아. URL: http://jmagazine.joins.com/forbes/view/305259 (date of access: 15.09.2024).

13. 방탄소년단, 가온차트 음반·다운로드 1위 "2관왕". Wayback Machine. URL: https://web.archive.org/web/20190624223416/https://entertain.naver.com/now/read?oid=312&aid=0000386641 (дата звернення: 17.09.2024).

14. Серіал «Гра в кальмара» побив рекорд на Netflix. Суспільне | Новини. URL: https://web.archive.org/web/20211031204115/https://suspilne.media/171655-serial-gra-v-kalmara-pobiv-rekord-na-netflix/ (дата звернення: 12.09.2024).

15. Учасники проектів Вікімедіа. Blackpink – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Blackpink (дата звернення: 16.09.2024).

16. Учасники проектів Вікімедіа. BTS – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/BTS (дата звернення: 14.09.2024).

17. Учасники проектів Вікімедіа. Ddu-Du Ddu-Du – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Ddu-Du_Ddu-Du (дата звернення: 16.09.2024).

18. Учасники проектів Вікімедіа. Exo – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Exo (дата звернення: 15.09.2024).

19. Учасники проектів Вікімедіа. Exo за сусідніми дверима – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Exo_за_сусідніми_дверима (дата звернення: 12.09.2024).

20. Учасники проектів Вікімедіа. Gangnam Style – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Gangnam_Style (дата звернення: 13.09.2024).

21. Учасники проектів Вікімедіа. K-pop – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/K-pop#:~:text=K-팝)%20–%20музичний%20жанр,сучасний%20ритм-енд-блюз. (дата звернення: 09.09.2024).

22. Учасники проектів Вікімедіа. Psy – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Psy (дата звернення: 13.09.2024).

23. Учасники проектів Вікімедіа. Гра в кальмара – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Гра_в_кальмара (дата звернення: 12.09.2024).

24. Учасники проектів Вікімедіа. Кавер денс – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Кавер_денс (дата звернення: 09.09.2024).

25. Учасники проектів Вікімедіа. Корейська драма – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Корейська_драма (дата звернення: 09.09.2024).

26. Учасники проектів Вікімедіа. Паразити (фільм, 2019) – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Паразити_(фільм,_2019) (дата звернення: 12.09.2024).

27. Участники проектов Викимедиа. Зимняя соната – Википедия. Википедия – свободная энциклопедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Зимняя_соната#:~:text=«Зи́мняя%20сона́та»%20(кор.,Японии%20и%20по%20всей%20Азии. (дата обращения: 12.09.2024).

28. Участники проектов Викимедиа. Игра в кальмара: вызов – Википедия. Википедия – свободная энциклопедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Игра_в_кальмара:_Вызов (дата обращения: 12.09.2024).

29. Участники проектов Викимедиа. Японский идол – Википедия. Википедия – свободная энциклопедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Японский_идол (дата обращения: 09.09.2024).

___________________________

Науковий керівник: Головіна Наталя Ігорівна, кандидат філософських наук, доцент, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота