ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО АКАДЕМІЧНОГО СЕРЕДОВИЩА В УНІВЕРСИТЕТІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО АКАДЕМІЧНОГО СЕРЕДОВИЩА В УНІВЕРСИТЕТІ

04.10.2024 21:23

[15. Psychological sciences]

Author: Ушакова Ірина Михайлівна, кандитат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології, педагогіки та філософії, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського; Койцан Наталія Вікторівна, здобувач освіти ОС Магістр, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського; Давітая Олена Вікторівна, викладачка-методист, Кременчуцький льотний коледж Харківського національного університету внутрішніх справ



ORCID: 0000-0002-5758-2799 Ушакова І. М.                     

ORCID: 0000-0001-6262-0318 Койцан Н. В.

Проблема адаптації здобувачів вищої освіти до академічного середовища є надзвичайно актуальною сьогодні. Вона зумовлена кількома взаємопов’язаними факторами: динамікою освітнього процесу (швидкі зміни в навчальному процесі можуть викликати труднощі у сприйнятті інформації та освоєнні нових знань); соціальною адаптацією (перехід до університету пов’язаний зі значними змінами в соціальному); індивідуальними особливостями здобувачів (значні зміни в житті можуть призвести до виникнення стресу, тривоги та інших психологічних труднощів, які можуть негативно впливати на навчальний процес); впливом зовнішніх факторів (нестабільність та невизначеність зовнішнього середовища можуть збільшувати рівень тривоги та ускладнювати фокусування на навчанні) тощо.

Успішна адаптація студентів до університетського середовища має ключове значення для їхнього подальшого навчання та розвитку. Здобувачі освіти, які успішно адаптуються, як правило: досягають кращих академічних результатів; більш успішно інтегруються в студентське життя; формують необхідні для майбутньої професійної діяльності навички; зменшують ризик розвитку психологічних проблем.

Питання адаптації особистості є одним з центральних у сучасній психології. Основи теорії адаптації закладено канадським ученим Г. Сельє. Він увів у науку поняття адаптації, виявив фази адаптаційного процесу, сформулював уявлення про загальний адаптаційний синдром і стрес.

Проблема адаптації привертала увагу дослідників з різних галузей знань протягом багатьох десятиріч. Від класиків психології (Ж. Піаже, Л. Виготський) до сучасних вчених (К. Андросович, Н. Шепель, Л. Бондар, Т. Буяльська, Н. Каут, Т. Коленіченко, Н. Шепель, О. Шльонська та ін.) кожен вносив свій внесок у розуміння цього складного феномену. У їх дослідженнях розглядалися різні аспекти адаптації, в тому числі пов’язані з особистісними характеристиками студентів та їх пристосуванням до впливів навчального середовища [3] .

Адаптація – це багатогранний процес. Вона охоплює як зовнішні аспекти (пристосування до навчального середовища, соціальних норм), так і внутрішні (психологічні зміни, формування нової ідентичності). Для опису було запропоновано різні моделі. Деякі дослідження поділяють адаптацію на кілька етапів, інші – на різні типи (наприклад, академічна, соціальна, психологічна).

Відомо кілька підходів до розуміння адаптації. Т. Буяльська, [1] пропонує модель, що включає зовнішню (професійна, соціальна) та внутрішню (біологічна, психологічна) адаптацію [1]. В. Лєсовий, В. Петрук виділяють чотири форми адаптації: формальну, соціально-психологічну, дидактичну та особистісно-психологічну [4].

Адаптація ми розуміємо як динамічний процес взаємодії особистості з навколишнім середовищем, спрямований на досягнення гармонії та ефективної діяльності. Він включає в себе як біологічні, так і психологічні механізми. Парадокс адаптації полягає в тому, що вона передбачає одночасне збереження стабільності та готовність до змін.

Всі моделі підкреслюють, що адаптація – це не просто пристосування до нових умов, а процес, який включає різні аспекти життя студента [5].

Як визначає група авторів, психологічна адаптація – це постійний процес пристосування людини до змін навколо себе і всередині себе. При цьому не тільки людина пристосовується до групи, але й група – до людини. Цей процес відбувається завдяки різним механізмам, таким як самоаналіз, співпереживання та зворотний зв'язок з іншими людьми. Як саме людина пристосовується, залежить від багатьох факторів, включаючи її особистісні особливості та умови життя. Ефективність адаптації залежить від того, наскільки індивід адекватно сприймає себе і свої соціальні зв’язки [2].

В українській психології дослідження психологічної адаптації розвивалися в двох основних напрямах: діяльнісний підхід (В. Семиченко, О. Солодухова, Т. Яценко та ін.) та парадигма спілкування і міжособистісної взаємодії (В. Казимиренко, Г. Балл, С. Кулик, І. Бойкота та ін.). Західна психологія, зокрема необіхевіоризм, психоаналіз та гештальтпсихологія, приділяли значну увагу патологіям адаптації, таким як неврози, психосоматичні розлади, залежності та розробці методів їх корекції [5].

Хоча існують загальні закономірності адаптації, процес цей є індивідуальним і залежить від багатьох факторів, таких як особистісні якості студента, особливості навчального закладу та соціального оточення. Особливу актуальність питання адаптації особистості набуває в умовах суспільної нестабільності, пов’язаної з воєнними діями у країні та економічною нестабільністю в суспільстві У таких умовах адаптація тісно переплітається зі стресостійкістю, тобто здатністю особистості протистояти негативним впливам і зберігати психічне здоров’я [4]. Особливо гостро проблема адаптації постає в юнацькому віці, коли відбувається інтенсивний розвиток особистості і формування світогляду. Перехід від школи до університету – це значний стрес для молодих людей, оскільки вони стикаються з новими соціальними ролями, вимогами та академічними завданнями.

Для успішної адаптації студентам необхідна комплексна підтримка: психологічні тренінги, менторські програми, розвиток навичок самоорганізації та тайм-менеджменту. 

У нашому дослідженні ми розглядатимемо адаптацію не тільки як індивідуальний процес, але й як взаємодію між людиною та середовищем. При цьому ми виходимо з припущення, що людина є активним суб’єктом, який може не тільки пристосовуватися до змін, але й змінювати своє оточення.

Ми плануємо детально вивчити, як різні особистісні характеристики (наприклад, впевненість в собі і стресостійкість) впливають на процес адаптації. Також нас цікавить, як соціальне середовище (сім’я, друзі, навчальний заклад) сприяє або перешкоджає адаптації. 

Таким чином, адаптація є складним і багатогранним процесом, який вимагає від особистості значних зусиль. Розуміння психологічних механізмів адаптації та факторів, що на неї впливають, дозволяє розробити ефективні програми психологічної підтримки для здобувачів освіти, які стикаються з труднощами адаптації. Успішна адаптація студентів є запорукою їхнього успішного навчання та подальшого професійного розвитку.

Література

1. Буяльська Т. Б. Теоретичні аспекти адаптації студентів І курсу до навчання у ВНЗ  http://conf.vntu.edu.ua/humed/2008/txt/Buyalska.php.

2. Волович В. І., Шульга М. О., Ничкало Н. Г., Лавренко О. В., Міхеєв О. М., Білошицький П. В. Адаптація. Енциклопедія Сучасної України, т. 1, Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023. URL:https://esu.com.ua/article-42642

3. Єрьоменко О. Сутнiсть поняття «адаптацiя» в мiждисциплiнарному аспектi. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 27. том 2. С. 211-217. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/27.203560

4. Лєсовий В. Ю., Петрук В. А. Адаптація першокурсників до навчання у вищих технічних закладах освіти: монографія. Вінниця: ВНТУ, 2018. 144 с.  

5. Соціальна адаптація обдарованої особистості: від дитинства до юності: методичний посібник / К. А. Андросович та ін. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2021. 106 с.




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота