СУЧАСНІ ПІДХОДИ В ПРОЦЕСІ ЛІТЕРАТУРНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТУ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

СУЧАСНІ ПІДХОДИ В ПРОЦЕСІ ЛІТЕРАТУРНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТУ

12.01.2025 11:48

[8. Philological sciences]

Author: Олена Володимирівна Колган, кандидат філологічних наук, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»; Тетяна Володимирівна Колган, кандидат педагогічних наук, Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти; Руслана Миколаївна Падалка, кандидат філологічних наук, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»


ORCID: 0000-0001-6012-5663  Олена В.К.  

ORCID: 0000-0002-9276-3173  Тетяна В.К.  

ORCID: 0000-0002-7359-3527  Руслана М.П. 

Літературний аналіз тексту – це докладне дослідження художнього твору для виявлення його глибинного змісту, особливостей форми, а також впливу на читача. Це своєрідна розбивка твору на складники для розуміння того, як вони взаємодіють між собою та створюють цілісне художнє полотно [1]. Він важливий під час опрацювання текстів різних стилів та жанрів, бо глибше розумієш твір (аналіз дозволяє проникнути за межі поверхневого сприйняття тексту, виявити приховані смисли, символи, алегорії); сприяє розвитку критичного мислення (аналізуючи текст, ми вчимося запитувати, шукати відповіді, оцінювати різні думки); збагачує знання як такі (літературний аналіз розширює кругозір, знайомить із різними культурами, історичними епохами, світоглядами); формує власну думку (аналізуючи текст, ми формуємо власне ставлення до прочитаного, розвиваємо власний критичний погляд); розвиває творчі здібності (аналіз стимулює уяву, допомагає краще розуміти художні прийоми й використовувати їх у власній творчості).

Виділимо основні аспекти літературного аналізу: 

1.Тема та ідея: визначення основної проблеми, яку порушує автор, і головної думки, яку він хоче донести до читача.

2. Сюжет: аналіз послідовності подій, їхньої взаємозв'язку, кульмінації та розв'язки.

3. Композиція: дослідження будови твору, чергування частин, ролі кожної з них у процесі розкриття теми.

4. Образи: аналіз головних і другорядних персонажів, їхніх характерів, мотивів поведінки.

5. Мова: дослідження особливостей мови автора, використання художніх засобів (епітетів, метафор, порівнянь тощо).

6. Жанр: визначення жанру твору та його специфічних ознак.

Щодо застосування літературного аналізу, можемо виокремити шкільну програму, наукові дослідження, самоосвіту. Літературний аналіз є невід'ємним складником у процесі вивчення літератури як у ЗЗСО, так і у ЗВО, літературознавці використовують аналіз для дослідження творчості письменників, літературних течій, аналіз дозволяє кожному з нас глибше пізнати світ літератури й розвинути власні інтелектуальні здібності. Для цього можемо використати приклади запитань для аналізу:

- Яку основну проблему порушено у творі?

- Який вплив на героя мала певна подія?

- Які художні засоби використовує автор для створення образу?

- Яке значення має фінал твору?

- Як цей твір пов'язаний з іншими творами того ж автора чи епохи? 

- Хочете розглянути конкретний твір чи аспект літературного аналізу докладніше?

- Як аналізувати поезію?

- Які є основні типи композиції в літературних творах?

- Як визначити жанр твору?

Літературний аналіз – це подорож у світ художньої уяви, яка відкриває перед нами нові горизонти й розширює наше розуміння світу. Сучасний літературознавчий аналіз – це динамічна галузь, що постійно розвивається та збагачується новими методами й теоріями [1]. Від традиційних підходів, зосереджених на тексті як самодостатньому об’єкті, сучасний аналіз усе більше звертається до контексту, інтертекстуальності та взаємодії із читачем. Виокремлюємо:

1. Культурологічний підхід, що розглядає літературний твір як продукт культури, що відображає її цінності, ідеали та проблеми, та аналізує текст у контексті історичної епохи, соціальних умов, культурних норм.

2. Психоаналітичний підхід: уможливлює застосування теорії Фрейда та Юнга для аналізу підсвідомих мотивів, символів й образів у літературному творі, досліджує внутрішній світ персонажів, їхні бажання, страхи та конфлікти.

3. Феміністичний підхід: алізує зображення жінок у літературі, їхню роль і місце в суспільстві, досліджує гендерні стереотипи, патріархальні структури та боротьбу жінок за рівність.

4. Постколоніальний підхід: вивчає літературу, створену в колишніх колоніях, та її критичне ставлення до колоніальної спадщини, аналізує питання ідентичності, раси, націоналізму.

5. Теорія рецепції: зосереджується на взаємодії тексту й читача, на тому, як читач інтерпретує твір, і вивчає різні читацькі позиції та їхній вплив на розуміння тексту.

6. Структуралізм і постструктуралізм: аналізує структуру тексту, його мовні одиниці та їх взаємозв'язки, досліджує глибокі структури мови та мислення, що лежать в основі тексту.

7. Психолінгвістичний підхід: вивчає мову літературного твору з погляду психології та лінгвістики, аналізує, як мовні засоби впливають на сприйняття читача.

На разі поширеними є нові тенденції в літературознавстві: цифрові гуманітарії (застосування комп’ютерних технологій для аналізу великих обсягів текстових даних), візуальні дослідження (аналіз взаємодії літератури з іншими видами мистецтва, зокрема, зображувальним), екокритика (дослідження взаємозв’язку людини і природи в літературі), квір-теорія (аналіз питань сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності в літературі).

Чому важливо знати про сучасні підходи? По-перше, глибше розумієш літературу: сучасні підходи дозволяють побачити літературний твір із різних ракурсів; по-друге, розвиток критичного мислення: аналізуючи текст за допомогою різних методів, ми вчимося мислити більш гнучко і всебічно; по-третє, актуальність: сучасні підходи дозволяють вивчати сучасну літературу та відповідати на актуальні питання.

Пропонуємо взяти будь-який відомий твір і проаналізувати його за допомогою запропонованих методів. Можливі варіанти запитань: Як психоаналітичний підхід допомагає зрозуміти образ Гомера Сімпсона? Які феміністичні аспекти можна знайти в романі "Гордість і упередження"? Як цифрові гуманітарії можуть допомогти проаналізувати великі літературні корпуси?

Література:

1. Єрмоленко C. І., Юрченко О. В. Методичні рекомендації до курсу «Лінгвістичний аналіз тексту». Мелітополь, 2019. 40 с.

2. Перекину кладку. Часопис Січеслав. Спецвипуск «Польща−Україна» – «Краків – Січеслав» // Січеслав: вебсайт. Січеслав. 2007. №3. URL: http://www.sicheslav.porogy.org/2007/13/translation/

3. Вечканова, Е. (2015). Жанрові стратегії НортропаФрая: proetcontra. Філологічні семінари, (Вип. 18), 18–30. URL:  http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fils_2015_18_5



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2025

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота