Г-Г. ГАДАМЕР: ГЕРМЕНЕВТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ДОСВІДУ МОВИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

Г-Г. ГАДАМЕР: ГЕРМЕНЕВТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ДОСВІДУ МОВИ

23.01.2025 14:10

[3. Philosophical sciences]

Author: Починок Ірина Борисівна, кандидат філософських наук, доцент, кафедра філософії та культурології, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича; Григорків-Коротчук Ірина Романівна, кандидат філософських наук, асистент, кафедра філософії та культурології, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича


Г.-Г. Гадамер у своїй головній праці «Істина і метод» розглядає досвід мови як один із найважливіших чинників обґрунтування філософської герменевтики і доведення того, що осягнення істини можливе не-методичними, але не менш раціональними, засобами. Однак, попри те, констатує мислитель, що мова є одним з атрибутів людського буття, ця її засадничість тривалий час залишалася на периферії філософії. Навіть тоді, коли в епоху Просвітництва мова усвідомлюється як соціокультурний феномен, що характеризує історію того чи того народу, вона ще не постає предметом досліджень у філософії, в якій панівним є принцип самодостатньої активності трансцендентального суб’єкта.

Актуалізація філософської значущості мови пов’язана з лінгвістичним і антропологічним поворотом в сучасній філософії, що, як відомо, призвело до зміщення філософських проблем у мовно-значеннєву та соціально-онтологічну площину. Гадамер у зв’язку з цим високо оцінює теорію «мовних ігор» Л. Вітгенштайна, зокрема, його ідею про залежність значення мовних висловлювань від способів і контекстів їх вживання. Він особливо виокремлює вчення М. Гайдеггера про мову як «домівку буття», що сприяло переорієнтації герменевтики з гносеології у царину онтології – онтології екзистуючого Dasein у його цілісності, фактичності, розмиканні, трансцендуванні, свободі. Відтак в епіцентрі розбудови філософської герменевтики постає кантівська за своїм духом проблема: як можливе і яким є розуміюче буття людини-у-світі? Тобто, розуміння розглядається вже не у модусі засобу чи мети пізнання, а як фундаментальна визначеність людського буття.

Гайдеггерівські розмисли про мову Гадамер збагачує аналізом онтології мови як найпотужнішого інтегратора історично-комунікативного досвіду і посередника у світовідношенні людини. Найважливішими ознаками буття мови він вважає її природно-дорефлексивне функціювання, надособистісний характер як необхідну передумову діалогу та взаєморозуміння «Я» – «Ти», її усеохопність та усезагальність. «Отже, мова – це істинний центр людського буття, якщо бачити її в тій сфері, яку заповнює лише вона; в сфері людського співіснування, сфері розуміння, знову повторно зростаючого порозуміння, яке так само невід’ємне від людського життя, як і повітря, яким ми дихаємо» [2, с. 140].

Реалізуючи філософсько-антропологічний підхід до мови, Гадамер наголошує на її динамічно-діяльнісному характері. Мовна розбудова світу допомагає людині протистояти стихії речей, проявляти свободу у їх осягненні, демонструвати семантичне багатство природних і штучних мов. Водночас ця свобода не виключає фактичність інтенції мови на об’єктивну визначеність сущого, реальний стан справ і смисл. Мова забезпечує цілісність дослідницького поля герменевтики, охоплення розуміючим масштабом «нашого» та «інших» світів, наступність історії, діалог людських спільнот, всезагальність не лише соціальних норм, наукових істин, цінностей культури, але й достовірність видимості – у будь-якому разі ця цілісність постає мовно-життєвим світом людини у єдності його відкритості і таїни.

За Гадамером, гіпостазування мови зумовлює й онтологічну трансформацію опорних понять і категорій герменевтики. Засадничим тут є поняття дієво-історичної свідомості – весь масив репрезентованих мовою традицій, передань, передрозумінь, описів та властивих їм значень, смислів, норм, ідеалів, цінностей як духовної основи формування суб’єктів історії та герменевтичних засобів. Відповідно й розуміння – це не просто пізнавально-емпатична процедура, а мовно-онтологічний феномен, що виражає специфіку буття людини-у-світі. Також гайдеггерівське тлумачення герменевтичного поля як взаємозумовленості осягнення світу (ціле) і самопізнання людини (частина) Гадамер доповнює ідеєю опосередкованості цього процесу надбаннями соціокультурного досвіду і презумпцією «випередження довершеності», тобто, доступним розумінням вважається лише те, «що дійсно є довершеною єдністю смисла» – настанова, яка закріплює пріоритет у розумінні не суб’єктивних припущень, а реального стану справ. Аналогічно й текст, він не зводиться до об’єкта чи засобу пізнання, тобто, «не заданий предмет, а фаза у здійсненні події розуміння»  [2, с. 308] і постає як похідне від соціально-комунікативного досвіду складно організоване і багатозначене утворення, в якому головне є те, що в тексті сказалося, а не задум автора. В інтерпретації тексту Гадамер особливо наголошує на його «іншості», опірності нашим первинним очікуванням, врахуванні історії впливів тексту на духовний світ особистості і культуру та можливості переінтерпретації його змісту в нових умовах. При цьому смисл мислитель витлумачує як зумовлений діалектикою запитання-відповіді напрямок руху опитуваного. Смисл реально постає як опосередковане мисленням конституювання раціонально-організованих цілісностей взаємодією тексту й інтерпретатора, справленням їх горизонтів, врахуванням відповідних контекстів, реконструкцією герменевтичних ситуацій, інтенцією на суть справи. Інваріант смислу – утримувана свідомістю узагальнююча форма структурно-функціональної взаємозалежності частин і цілого як передумова адекватного осягнення будь-якого елемента цієї цілісності. Зокрема, в сучасній філософії науки така цілісність розглядається як основа інтеграції системного, синергетичного, голономного підходів і формування смислового типу наукової раціональності. «Раціональність нового етапу розвитку науки, – пише О. Рупташ, – може бути названа смисловим типом, оскільки категорія смислу об’єднує факт-знання-засоби-цінності-цілі-результати в цілісність нелінійного зразка. Це не вертикальний зв’язок, який пронизує процес пізнання знизу до верху, чи навпаки, а щось на зразок коду, який відтворюється у всіх частинках процесу, на різних рівнях» [3, с. 240].

Зазначимо, що евристичний потенціал Гадамера про досвід мови проявляється не лише у розбудові філософської герменевтики, але й утвердженні вільного від будь-яких демаркацій стилю філософування та формуванні плюралістичної методології, узасадничених на парадигмі розуміння. 

Література

1. Гадамер Г.-Г. Істина і метод. Основи філософської герменевтики. Т. І. Пер. з нім. К., 2000. 464 с. 

2. Гадамер Г.-Г. Істина і метод. Доповнення. Покажчики. Т. ІІ. Пер. з нім.  К., 2000. 478 с. 

3. Рупташ О.В. Поняття смислу в гуманітарнонауковій парадигмі знання: монографія. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2015. 336 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2025

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота