АУДИТ У ВІТЧИЗНЯНІЙ СИСТЕМІ ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

АУДИТ У ВІТЧИЗНЯНІЙ СИСТЕМІ ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ

25.10.2018 14:45

[Секція 4. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит]

Автор: Зайчук Зоя Володимирівна, бакалавр, Вінницький національний аграрний університет


Ключові слова: національний аудит, проблеми аудиту, перспективи розвитку. 

Сучасні вимоги щодо інтеграції в європейське співтовариство ставлять перед Україною завдання активного розвитку аудиторської діяльності. Це обумовлено тим, що за своєю сутністю аудит в Україні ще не досяг достатньо ефективного розвитку, а через ці обставини у проведенні аудиторської діяльності залишаються суттєві труднощі. 

Особливої уваги в останній час заслуговує питання дослідження внутрішнього аудиту як елементу системи управління юридичною особою за функціонуванням вкладеного нею капіталу. 

Сьогодні доволі важливим і актуальним є питання ролі зовнішнього аудиту в системі державного фінансового контролю в Україні, без вирішення якого неможливо забезпечити ефективність функціонування і розвитку соціально-економічної сфери. 

У сфері управління фінансовими засобами контроль є невід’ємною частиною регулювання фінансової діяльності. 

Державний фінансовий контроль – комплекс цілеспрямованих заходів вповноважених органів, які здійснюють державний фінансовий контроль з метою упередження, виявлення та припинення фінансових правопорушень на підконтрольному об’єкті щодо його фінансово-господарської діяльності, а також забезпечення законності, фінансової дисципліни та ефективності формування і витрачання коштів, у тому числі бюджетних, та інших активів у процесі володіння, розпорядження, використання і відчуження державного майна, відшкодування збитків та встановлення міри відповідальності у разі порушення фінансового, у тому числі бюджетного, законодавства [2].

Державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю.

Проблемам функціонування аудиту, а також шляхам його розвитку в Україні приділяють значну увагу зокрема такі вітчизняні вчені, як Л.В. Гуцаленко, Ж.А. Жирна, О.М. Кудирко, Г.М. Мусіхіна та ін. 

Метою цієї роботи є відображення проблем національного аудиту та висвітлення можливих перспектив і напрямів його розвитку, включаючи аудит сільськогосподарських підприємств. 

Напрями розвитку аудиту є досить актуальним питанням, оскільки ця діяльність має широкий спектр, а значить, і потребує всебічного удосконалення загальної системи проведення аудиту в Україні.

Першочергово це стосується забезпеченості методологічних засад цієї сфери, через відсутність якої має місце недостатність вітчизняної спеціальної літератури, а тим більш докладних науково обґрунтованих теоретичних розробок з проведення аудиту [1]. 

Дослідження роботи базувалось на проведенні аудиту сількогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Левківське». Під внутрішнім аудитом аграрних підприємств розуміють незалежну діяльність з перевірки та оцінки роботи таких підприємств в їх інтересах. 

Метою внутрішнього аудиту СТОВ «Левківське» являлась допомога членам суб’єкта господарювання ефективно виконувати свої функції. 

В процесі аудиту сільськогосподарських підприємств аудитори перевіряють всі об’єкти бухгалтерського обліку, в тому числі і облік біологічних активів тваринництва. 

Відомо, що такий облік регламентують Положення 126 (стандарт) бухгалтерського обліку 30 “Біологічні активи” та Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку біологічних активів [1, 2]. 

Особливе місце займає перевірка правильності та своєчасності проведення інвентаризації підприємства. Так аудитор повинен перевірити дотримання періодичності проведення інвентаризації, повноту охоплення нею та правильність відображення її результатів в обліку. 

Повноту охоплення інвентаризацією перевіряють порівнянням показників інвентаризаційних описів з даними регістрів синтетичного і аналітичного обліку (Журналу-ордера); з’ясовують правильність відображення в обліку результатів інвентаризації. 

В процесі дослідження, було встановлено, що до проблеми аудиту сільськогосподарських підприємств додається, зокрема, і те, що досі немає стандартів, які регулюють функціонування аудиту в повній мірі. 

Виявлено, що не менш важливою проблемою національного аудиту є відсутність чітко регламентованих і закріплених на державному рівні стандартів. 

Проте чи не найголовнішою залишається проблема недовіри до аудитора і зокрема недовіри до якості послуг, що надаються аудиторами. Така недовіра викликана, в першу чергу, відсутністю контролю за якістю аудиторських послуг, що надаються на державному рівні. 

Серед інших причин, які стримують процес ефективного розвитку аудиту в Україні, окремі автори вказують і на такі, як: 

- незначний період функціонування ринкових механізмів регулювання та відповідних механізмів державного фінансового контролю в Україні;

- наявність великої кількості фінансових порушень, нецільового та неефективного використання державних ресурсів;

- обмеження на законодавчому рівні ефективності результатів аудиту та ін. [3]. 

Отже, до основних проблем розвитку аудиту в Україні слід віднести насамперед недостатнє нормативне та методологічне забезпечення, що спричиняє полеміку в самих принципах, методах, методології та процедурах проведення національного аудиту. 

З огляду на це варто, щоб рішення цієї важливої проблеми починалось з державного рівня, а оскільки питаннями національного аудиту займається Аудиторська палата України, ефективним кроком у цьому контексті стала б розробка національних стандартів з аудиту, де б чітко були визначені методологічні основи, відповідальність за якість проведення аудиту, вимоги до самого аудитора тощо. 

Крім завдань загального характеру, потрібно приділяти належну увагу і внутрішньому аудиту з огляду на те, що діяльність внутрішнього аудиту необхідно розглядати не лише як перевірку системи бухгалтерського обліку і звітності, а й як сукупність аудиторських послуг, що здійснюються за вимогою керівництва підприємства у зв’язку з потребами внутрішнього управління. 

Необхідно розробити кожній аудиторській фірмі внутрішні програми її діяльності, що складатимуть опис комплексного підходу до організації технології та методики здійснення аудиту. 

Загалом ж для ефективнішого регулювання аудиту в Україні слід забезпечити оптимальну комбінацію державного, професійного та економічного механізмів регулювання із поступовим послабленням першого [4]. 

Вирішення зазначених проблем, на нашу думку, сприятиме зміцненню позицій та авторитету національного аудиту в Україні. 

Література:

1. Мусіхіна Г. М. Проблеми та перспективи розвитку аудиту в Україні [Електронний ресурс] / Г. М. Мусіхіна. – Режим доступу : http://nauka.kushnir.mk.ua/?р=25952.

2. Кудирко О.М. Внутрішній аудит в Україні: сутність, проблеми розвитку та шляхи їх усунення / О.М. Кудирко // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – № 5, т. 1. – С. 186–189. 

3. Жирна Ж. А. Зарубіжний досвід проведення аудиту ефективності [Електронний ресурс] / Ж. А. Жирна. – Режим доступу : irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21CO.

4. Гуцаленко Л.В. Аудит в Україні: розвиток, проблеми та шляхи їх вирішення [Електронний ресурс] / Л.В. Гуцаленко. – Режим доступу : http://arhive.nbuv.gov.ua/ portal/soc_gum/inek/ 2011_1/97.pdf.

5. Дмитренко Г.В. Державний фінансовий контроль в Україні (податковий, казначейський,бюджетний) : монографія/Геннадій Дмитренко. – К., 2009. – 175 с. 

6. Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні [Електронний ресурс] : Закон України. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/show/2939-12.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота